9 jan. 2013

Snorkeltorsk

De två senaste dagarna blev lite dyra, vi köpte nämligen varsin biljett t.o.r. till Rottnest Island. En liten pradis/turist-ö ute i havet ungefär en hlavtimma väst om Perth. Jag valde att likna den lite vid Gotland, och Böda Camping, fast tuffare.

Det blev fem eller sex snorkelturer på lik många snorkelställen. En uppsjö med fiskar, sjögurkor, sjöstjärnor, bubblor, rev och alger utspelade en liten dans under våra ögon. Det var trevligt. En grotta eller två gick att simma igenom men djupet var inte mer än det man kan uppleva på Gustavsvik.

Hur som helst gav det mersmak och snorkling kommer uföras så snart tillfälle ges. Tyvärr har vi ingen undervattenskamera, men kommer antgligen införskaffa en engångsvariant för att få till ett par bilder i varje fall.

Djurlivet i övrigt var väldigt trevligt. Ca 10-12 000 Quockas bodde på ön. En minikänguru i kattstorlek med lika mycket rädsla för människor som loppor har för hundar. De var överallt helt enkelt. Top tre-mötena med dessa varelser är:

3: När vi efter någon halvtimmes cykeltur börjar tro att de är lite ovanliga och faktiskt inte kommer få se några, och jag tar fram kameran för att fotografera en ödla i vägkanten, men istället får syn på två Quockas som korsar vägen bara några meter längre fram.

2: När vi somnar på stranden och jag vaknar till, vrider huvudet till vänster och har en nos bara 50 centimeter från min egen.

1: När vi lagt oss för att somna i tältet och jag vaknar till med ett ryck av ett oväntat prassel och lina ropar "Den är inne i tältet!" Samtidigt som hon sjasar bort den med något sorts väsande läte.

Söta små saker de där Quockorna.

Ja, sen såg vi en orm. Den var brun och ca 1,5 meter lång. Giftig, men inte dödlig, om du inte råkar vara ett barn.

1 kommentar:

  1. Hahaha, nu skrattar jag så jag gråter åt den som var inne i tältet... Låter som att ni har det bra!

    SvaraRadera