4 maj 2013

Ningaloo - snorklaroo

Som Lina nämnt så har vi varit i Ningaloo. Ett snorkelparadis i västra Australien där man lätt kan spendera en dag eller två eller en vecka eller tre. Vi var där i fyra nätter och fyra dagar. Tältet som sovplats, som vanligt. Burkmat till middag, som vanligt. Stjärnhimlen till tak, som vanligt. Simma med sköldpaddor och hajar, inte riktigt som vanligt.

Ningaloo Marine Park ligger längst den västra delen av en udde och består mestadels av sanddyner, lite klippor och en himla massa strand. Längst med dessa stränder ligger det ett tiotal campingplatser och lika många till parkeringsplatser för dagsbesök. Vi bodde på en camping med fem övernattningsplatser och en toalett, utan dörr. Just ja, Ningaloo Marine Park består även av en massa hav så klart.

Första snorkelturen tog vi precis vid stranden där vi bodde. Vi förväntade oss mycket men blev inte särskilt imponerade. Grumligt vatten och därmed dålig sikt, och så vitt vi kunde se, inte så mycket att titta på. Så vi åkte till ett annat ställe några minuters biltur norrut och hoppade i igen. Det första vi ser efter en bits simmande på väg till revet är en relativt stor rocka som ligger på sandbotten. Yay! tänker vi, tittar lite och simmar vidare. En stund senare hör vi någon ropa "Turtle!" och simmar instinktivt åt det hållet. Och där är det, ett djur som jag velat dyka med ända sedan jag kom hit, en havssköldpadda. Ditintills min bästa snorkelupplevelse.

Efter att vi lämnat sköldpaddan att simma vidare så kommer snart en haj och simmar under mig. Ditintills min näst bästa snorkelupplevelse. Inte en särkilt stor haj. Kanske en meter. Och inte farlig. En Black Tip Reef Shark för att vara exakt.

Efter detta ser vi fler sköldpaddor, fler hajar, fler rockor och en hel uppsjö med fiskar. Vi har en asbra tid helt enkelt. Men mina två bästa snorkelupplevelser skulle komma att förändas. Vid ungefär det fjärde dyket kom vi på att vi vid högvatten kunde simma rakt ut vid "Oyster Stacks", mot revkanten, simma emot de brytande vågorna och hamna utanför det grundare snorkelrevet. Där var det djupare, ca 15 meter isället för två, och så nära öppet hav utan att egentligen vara öppet hav som vi kunde komma. Första gången vi simmade ut såg jag en mindre haj och en rocka komma simmande emot oss. Lina missade tyvärr den synen men blev glad igen när vi såg en likadan rocka dagen efter.

Andra gången vi simmade utanför revet är numera min näst bästa snorkelupplevelse. Vi såg en haj, i öppet vatten, som var stor. Inte så stor som i "Hajen"-stor, men större än revhajarna som simmade runt bland snorklarna. Tillräckligt stor för att inge både respekt, en aning rädsla och stor fascination. Det var fortfarande en Black Tip, men mycket mer imponerande. Min bästa snorkelupplevelse är på samma ställe, men dagen efter. Samma dag som vi såg rockan för andra gången. På ca tio meters djup ser Lina en sköldpadda. Jag simmar ner två gånger och spenderar ett par minuter med den. Den är nyfiken och kommer nära för att se vad jag är för något. Jag är nyfiken och stannar mer än gärna kvar så länge den gör det. När jag tryckutjämnar backar han tillbaka och simmar bortåt, och när jag ska dyka en tredje gång ser jag den inte mer. Men det var klart den bästa snorkelupplevelse jag haft, och är en av höjdpunkterna på hela resan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar